onsdag 22 juni 2011

Fågelfångstanläggningar

Den pågående inventeringen idag har givit en del resultat. Vad sägs om ett 50 x 50 meter stort område med fågelfångstanläggningar. På varje liten bergknalle fanns oregelbundna stenformationer, inte så fina och tydliga som jag sett t ex på ett berg i Ilsbo och på Gruvberget i Segersta, men likväl är det sådana. Jag skulle kanske gissa att dessa i Gnarp är äldre.

Så snart jag kommer åt min kameraöverförning (som jag glömde hemma) så får ni läsare se bilder på dessa nyfunna fågelfångstanläggningar.

Andra fynd idag är magnifika sockengränsrösen. Ett framförallt som var cirkelrunt, 3,5 meter i diameter stort och nära metern högt, kallmurat med en nära metern hög mittvise. Varför bära ihop minst 3 kubikmeter sten och bygga ett gränsröse bara för att bekräfta gränsen mellan Gnarp och Jättendal?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar