onsdag 2 mars 2011

Syltbäckens slagplats ska utforskas

Det är bra många år sen nu som det gjordes en minimal metalldetektorundersökning vid brofästena till nya riksväg 80 över Syltbäcken utanför Storvik. Jag var själv med, och vi fick upp ett 70-tal småfynd, mestadels sentida järnskräp som då inte berättade så mycket.

Förra året tittade jag och en slagfältsarkeolog på nytt igenom samlingen av järnskräp för att se om det egentligen fanns nåt där som signalerade medeltida slag. Och det finns det, bland annat en liten stridsyxa, där piken måste stött mot nåt hårt (såsom en hjälmklädd skalle!) eftersom den vikit sig. Det finns ett knappt 10-tal ytterligare fynd som kan vara medeltida.

Här fick jag vatten på min kvarn, och det är absolut värt att arbeta vidare med tesen om att det verkligen stått ett slag vid Syltbäcken. Slaget ska ha stått mellan svenskar och danskar någon gång under medeltiden.

Det finns en hel att berätta om sägner och fakta kring platsen och de fynd som gjorts under århundraden, men det är för långt att skriva ned här.

Vi har sökt pengar till en metalldetektorundersökning, och hittills fått ihop 25 % av planerad budget. Därför planeras en begränsad undersökning att ske i år 2011, om Länsstyrelsen ger sitt tillstånd förstås.

Men först måste den myckna snön smälta och vårfloden sjunka undan, så det kan nog dröja till en bit in i försommaren innan någonting sker. Jag lovar att låta er läsare veta när det kan bli dags.

Liten stridsyxa från slaget vid Syltbäcken.

Vid Syltbäcken står en minnessten efter slaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar