onsdag 13 april 2011

Runsten vid Valbo kyrka

Var förbi och tittade på den runsten som står invid kyrkväggen vid Valbo kyrka, men som tidigare stått i Lunds by i Valbo. Lovade en kvinna i Edsbyn nytagna bilder där hon ville se detaljer, och eftersom Stigfinnaren har STOR service till historieintresserade så fick hon sina bilder.

Jag säger stor service, ibland är den så stor att jag nog måste börja ta betalt för delar av den, så att den inte växer över företagets huvud... Viss service i ämnet och yrket anser jag ingår i ett företags good-will-verksamhet, men inte hur mycket som helst.

Undrar just om det finns fler småföretag inom arkeologibranschen som resonerar som Stigfinnaren gällande service till allmänheten... De flesta tar nog helt enkelt betalt timme för timme oberoende av vem som frågar, storföretag eller privatperson...

Apropå service så ska jag till Gysinge nån dag för att titta på en märklig lämning som en man hittat. Så var vi där med servicen igen. Men min egen nyfikenhet tar ofta kontrollen över företagsekonomin. Tänk om det ändå fanns en slags regional pott man kunde erhålla ersättning ur, för att just serva historieintresserade länsbor i syfte att väcka deras nyfikenhet och stärka den lokala identiteten. Önsketänkande!

Runsten vid Valbo kyrka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar