tisdag 7 december 2010

Fira Finland


Den 6 december firas Finlands självständighetsdag. Jag borde fira den också, eftersom jag räknas som andra generationens invandrare, från Finland alltså. Men personligt lite känsligt ämne, eftersom jag blivit mobbad för mitt finska ursprung både under barn- och ungdomsåldern och som vuxen. Det var ett antal år sedan som det hände, undrar om de kommer ihåg det lika bra som jag? Mitt porträtt på en anslagstavla ihopklistrat med en liten notis om nåt negativt om Finland...

Nu står jag i allafall för mitt ursprung och väljer jag att hylla Finland, ett av mina hemland!

Det känns som om jag har flera hemländer, urspunget i Finland, född i Sverige, har jobbat och trivts bra i Norge och saknar det fantastiska Island ständigt
.

En av släktgrenarna har tagit fram ett eget släktvapen och Finlands riksheraldiker har godkänt det. Släkten heter Laakkonen och symboliken i vapnet följande: det silvriga L:et står för Laakkonen och Ladoga, vid vars strand släkten härstammar. Varje ax står för de fyra jordbruksbyarna Rukola, Mikli, Miinala och Juoksjärvi, varifrån ursprunget stammar.

Elise Hovanta, stolt medborgare i flera av Nordens länder

Laakkonens släktvapen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar