onsdag 22 december 2010

Hällristningar

Får väl avbryta mig och er i allt julstök, och göra ett blogginlägg mitt emellan skinkkokningen och gardinbytet. Kan vara skönt att tänka på nåt annat är julens bestyr.

Kan jag få lov att fresta med en del bilder från hällristningarna vid Himmelstalund utanför Norrköping? Jag är ingen expert på hällkonst, och bildtolkningarna är minst lika många som betraktarna. Ni läsare kan ju fundera ut vad dessa exempel på bilder visar? Nog tycker jag att den ena ser ut som en korsfäst man. Och en annan av bildsviterna heter nåt i stil med "svinaherden". Och på den tredje är det några av det totala 25-talet björnspår. Det finns nära ett 60-tal ristningsytor här med mer än 1600 figurer på hällarna här vid Himmelstalund, och området är Nordeuropas figurrikaste ristningslokal. Väl värt ett besök om ni har vägarna förbi.

Visst ser det ut som en korsfäst man?

Herden med svinahjorden.

Björnspår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar