söndag 4 september 2011

Skogs medeltidsdag nr 13

Den trettonde medeltidsdagen i Skog är avklarad. Det blev en höjdardag, soligt och varmt, glada människor, lika många tusentals besökare som tidigare år och trivsamt.

Det var cirka 35 personer som lyssnade på mitt föredrag om Medel-Persson, och jag tror att alla fick något att fundera vidare på. En ung man var djupt intresserad av det jag hade att berätta om Delsbos övergivna byar, de som troligen försvann under digerdöden, varav en hette Ringsta.

Försäljningen av historisk och arkeologisk litteratur gick också bra. Och jag tror att alla besökare hittade något som passade in. Förutom böcker kunde man köpa grönsaker, honung, tvålar och krämer, silversmycken, mössor och annat av skinn samt mjöd. Mjödförsäljarens genomträngande stämma kommer jag aldrig att glömma, när han ropar ut varan.

Och jag fick ju se tre kanonkulor, varav två små kommer från Ockelbo, medan en stor kommer från Lingbo. Den exakta härkomsten och fyndplatsen är dock oklar.


Ett gäng av gycklare och musiker invigde den 13:e medeltidsdagen i Skog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar